2013. március 9., szombat

Csipkerózsika feltámadt hamvaiból...

Sziasztok!

Ez a bejegyzés Lőkösháza szégyenfoltjából lett gyöngyszeméről, a Vásárhelyi-Bréda Kastélyról fog szólni. Jó olvasgatást!

"A kastélyt az 1810-es években emeltette Vásárhelyi (I.) János, Arad vármegyei alispán, anyósa, Carpetta Krisztina Anna kérésére. Carpetta Krisztina Anna olasz származása iránti mély tiszteletből a kastély Andrea Palladio, Vicenzában található Villa Capra (La Rotonda) kastélyának utánérzete."

A hosszú történelmi felvázolást most nem részletezném, a több száz éves kastély részletes történetét megtekinthetitek a facebook oldalán: http://www.facebook.com/breda.kastely/info


Én már kisgyerek korom óta csodáltam és szerettem ezt a kastélyt, általánosban rengeteg biciklitúrát szerveztünk ide ki a tanyára. Sajnálatos módon a kastély egyre csak pusztult, szó szerint mindent elloptak belőle... Csak a 4 fal maradt meg, és itt-ott a tető... A végén már lezárták a "belsejét", mert életveszélyes volt... Egy omladozó épület, ami abszolút nem emlékeztetett arra, hogy pár évtizede itt nemesek laktak. Goth emberként mindig is szenvedélyesen vonzódtam az ilyen ódon épületekhez, még romos állapotában is van benne valami lenyűgöző (a képeket én készítettem, még évekkel ezelőtt):








A jelenlegi tulajdonosok elkezdték a felújítást 2009-ben mely azóta is folyamatos, s a kastélyt kulturális és turisztikai élményközpontként fogják megnyitni, ha minden igaz, idén tavasszal :)
Én személy szerint nagyon örülök annak, hogy vannak még olyan emberek, akik nem hagyták végérvényesen elpusztulni ezt az épületet. Annak meg pláne, hogy ebben a fukar világban nem sajnálták azt a rengeteg pénzt beleölni ebbe a romhalmazba, és hisznek abban, hogy ez a kastély turisztikai és művészeti központtá fogja kinőni magát.

Március 2.-án volt nyílt nap, a felújítás és a berendezés már kész, és képes fogadni a látogatókat. Szóval mamámmal felpattantunk a bicajra, és kikerekeztünk a falu határában fekvő tanyára, és a Bréda kastélyig meg se álltunk. Ez kb. negyed órát vett igénybe, szóval nincs messze tőlünk. Volt szervezve idegenvezetés is, én pedig nem hittem a szememnek: az a kőtörmelékekkel teli, omladozó romhalmaz egy múzeum képében született újjá. Én még tisztán emlékszem arra, hogy milyen volt, de neten is rá tudtok keresni... Amit ott láttam, lenyűgözött. Belül a nagy teremben egy Foucault-inga található. Ezzel lehet bizonyítani a Föld forgását, ugyanis nem az inga fordul el, hanem alatta a föld. Nem hókuszpókusz, saját szememmel láttam! A többi szobában látható a kastély története, makettje, a tulajdonos család története, korabeli viseletek, hungarikumok, és szobrász ill. festőművészek kiállításai is. A belső teret nem fotóztam le, mások megtették, én nem szeretek ilyen helyen fotózkodni, a vakuval kibaszni a másik ember szemét stb. Viszont a külső térről jó pár fotó készült, hasonlítsátok össze az előzőekkel. Szembeötlő a különbség :)

















Este 6-kor kezdődött a fényfestészet, ezen én nem maradtam, nem vagyok annyira bátor és vagány, hogy sötétben biciklizzek haza a tanyáról :D De van fent videó róla, így nem maradtam le, és mivel belinkelem ide, így Ti sem :) Amit látni fogtok, az nem vászonra van kivetítve, hanem a kastély épületére. Ezért kellett megvárni a teljes sötétséget :)


Ugye milyen elképesztő, és egyben lenyűgöző? A kastélyról készített rajzom pedig már a múltat ábrázolja, csak a régi fotókon lehet már felismerni az omladozó romot:



Akinek felkeltettem az érdeklődését, és a közelben lakik, jöjjön el a megnyitóra, felejthetetlen élményben lesz része!
Aki pedig túl távol él a világvégétől, a fent említett facebook oldalon, illetve a kastély blogján ( http://www.bredakastely.blogspot.com ) nyomon követheti Csipkerózsika feltámadását, és az ébredést követő új korszakot!

További szép estét mindenkinek!
Üdv, Dana

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése